Isnin, 2 Mac 2015

Kenapa Aku Menulis???



بسم الله الرحمن الرحيم




KENAPA AKU MENULIS ???


Assalamualaikum….

          Sedikit perkongsian daripada ‘Mudahnya menulis Buku’ karya Noor Hayati Yasmin. Buku ini sangat sesuai untuk di baca kepada sesiapa sahaja yang ingin mencuba nasib di dalam dunia penulisan. Banyak item-item yang diceritakan oleh penulis di dalam bukunya, bermula dari menjadi seorang penulis biasa yang hanya menulis kerana hobi sehinggalah menjadi seorang penulis best seller. Mudah-mudahan dengan perkongsian ini dapat memberi manfaat untuk kita bersama.

Berikut mungkin antara persoalan-persoalan yang pernah bermain di fikiran anda, yang ingin bercita-cita untuk menjadi seorang penulis;

* Adakah anda mempunyai mesej yang hendak dikongsi dengan dunia?
* Adakah anda mempunyai ilmu yang ingin dikongsi dengan orang lain?
* Adakah anda mempunyai impian untuk menolong orang ramai dalam hidup ini?
* Adakah anda bersedia melakukan perkara yang selama ini anda hanya membayangkannya sahaja?
* Pernahkan anda membaca buku dan berkata, ‘’Alahai, buku macam ini pun saya boleh tulis.’’
* Tetapi, adakah anda menulis buku selepas anda membaca buku itu?
* Adakah anda betul-betul menulis?
* Anda mahu menulis buku?
* Anda mahu menulis bukan sebuah buku sahaja tetapi beberapa buah buku
* Anda mahu orang membaca buku anda
* Impian hidup anda untuk menjadi seorang pengarang
* Keinginan terakhir anda sebelum meninggal dunia ini adalah menulis buku
* Tidak kira jika anda tidak tahu di mana hendak bermula
* Tidak kira jika anda tiada idea langsung bagaimana mahu menulis
* Tidak kira jika anda sudah mencuba untuk menulis berkali-kali pada masa lepas dan gagal pada setiap kali percubaan anda.
* Tidak kira jika anda tidak pernah langsung menulis walau satu bab sekalipun dalam hidup anda
* Tidak ada apa yang mustahil andai anda tahu bagaimana caranya
* Anda boleh menulis buku
* Anda boleh menulis

          Bakal penulis berfikir ada rahsia besar untuk buku diterbitkan. Ada jalan mudah untuk menulis buku. Setidak-tidaknya itu jugalah yang berada di dalam fikiran Asy’ pada masa dahulu. Sebenarnya tidak ada langsung!!!

Cara yang ada cuma duduk di hadapan computer atau mengangkat pen dan habiskan masa dengan menulis. Menulislah!!! Itu sahaja rahsianya.

Itu sahaja yang dilakukan oleh kebanyakkan penulis-penulis lain yang sudah berjaya menghasilkan buku. Karya pertama Noor Hayati Yasmin telah banyak mengubah persepsi Asy’ selama ini mengenai dunia penulisan. Dengan mengenali bukunya, telah banyak memberi semangat dan inspirasi buat Asy’ dalam mengejar cita-cita sebagai seorang penulis. Dengan membaca bukunya jugalah yang menggerakkan hati Asy’ untuk mewujudkan blog ini sebagai satu medan bagi mendidik diri, yang ingin menjadi seorang penulis sebenar suatu hari nanti.

In sha Allah…


# Kenapa aku menulis???

          Kenapa harus menulis?? Kenapa tidak melakukan yang lain saja?? 
Jawabnya; ‘’Aku suka menulis, aku menikmati penulisan’’. Dengan meluangkan seberapa banyak waktu sekalipun aku tidak kisah, kerana aku suka dengan kerja yang aku lakukan ini. Sekurang-kurangnya, ianya bermanfaat. Berguna untuk aku malah untuk orang lain juga. Hal ini, setidak-tidaknya dapat menghalang diri aku daripada membazir masa dengan perkara yang tidak berfaedah. Bukankan ia menguntungkan?

Nikmatnya?

Selepas menulis, aku akan rasa kosong. Minda dan jiwaku sentiasa lapang seperti ianya pernah disatukan dan dikunci di dalam sebuah kotak kayu, terhindar dari semua masalah dan kesibukkan dunia. Pernahkah kita meluahkan perasaan terhadap seseorang yang paling bermakna buat kita. Misalnya, orang tua kita yang paling kita sayangi dan hormati. Anda mempunyai pelbagai masalah dan meluahkan semua masalah anda kepada mereka, lalu mereka memadamkan kesedihan di hati anda dan memberi kata-kata nasihat yang membangkitkan semula keyakinan anda. Selepas itu, anda akan rasa lebih tenang dari sebelumnya kerana bersyukur hadirnya mereka dalam hidup anda. Begitulah yang dapat Asy’ rasakan setiap kali menulis. Kita dapat berkongsi apa yang bermain di fikiran kita.

Kenapa aku menulis??

Jawapannya… KETENANGAN.


# Niat Dan Matlamat Yang Jelas

          Sebagai seorang penulis, anda harus memiliki niat dan matlamat yang jelas, yang menyatakan mengapa anda perlu menulis. Niat yang ikhlas memainkan peranan yang penting dalam setiap amal yang ingin kita lakukan. Ini kerana, sebagai seorang penulis. Andai kata niat anda adalah salah mengenai penulisan anda. Misalnya, anda menyebarkan berita palsu atau ilmu yang anda ingin kongsikan itu adalah salah tanpa usul periksa mengenainya. Maka, buruklah padahnya kerana dengan tulisan anda itu mungkin akan mendatangkan sebuah fitnah atau akan menyesatkan pemikiran  masyarakat yang telah membacanya. Seperti yang selalu Asy’ perkatakan sebelum ini, ‘mata pena adalah lebih tajam daripada mata pedang’. Jadi, berhati-hatilah pada setiap kali anda hendak mula menulis. Oleh kerana itu, niat seseorang adalah selari dengan tindakan yang ingin dilakukan.

Pernahkah kita mendengar hadis ini,

عن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب (رضي الله عنه)
 قال: سمعت رسول الله (صلى الله عليه وسلم) يقول: "إنما الأعمال بالنيات و إنما لكل امرئ ما نوى، فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله، فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها، فهجرته إلى ما هاجـر إليه"

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:


"Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu."

Pernahkah kita berfikir, kenapa Imam an-Nawawi menyusun hadis mengenai perihal niat ini sebagai keutamaan kepada bab pertama dalam kitabnya Matan Arbain. Kenapa bukan hadis lain?? Ini kerana, niat merupakan sebahagian daripada amal yang merangkumi keseluruhan ibadah dalam Islam. Amal seseorang itu tidaklah dikira sebagai suatu amal tanpa disusuli dengan niat yang ikhlas kerana Allah. Begitu jugalah sebagai seorang penulis. Setiap tinta mengenai kata-katanya adalah ibadah jika dipandukan pada jalan yang benar.

Latar belakang pengajian saya yang lebih menjurus kepada pendidikan islam menyebabkan saya lebih gemar berkongsi mengenai dunia Islam. Saya menuntut di Universiti Al-Azhar dalam bidang syariah islamiah. Tahun ini merupakan tahun pertama saya sebagai mahasiswa. Alangkah bagusnya, jika saya menggunakan peluang dan sedikit ilmu yang ada untuk dikongsikan kepada masyarakat. Saya akui, diri ini bukanlah yang sempurna. Tapi, tidaklah menjadi suatu kesalahan dalam berlumba-lumba mengejar kepada kebaikan. Harapan saya, dengan bermulanya hari-hari saya sebagai seorang penulis baru di dalam dunia penulisan ini, dapatlah mewujudkan peluang yang terbuka buat diri saya dalam berkongsi mengenai ilmu-ilmu berkaitan dengan islam dan dakwah. Semoga menjadi suatu amal yang sentiasa istiqamah kerana Allah Taala.

Doa-doakanlah yea…


# Guna Masa Yang Ada

          Disebabkan jadual yang sibuk sepanjang hari, menyebabkan Asy’ perlu lebih bijak dalam membahagikan masa antara keperluan dan kehendak menulis. Kebanyakkan masa yang dihabiskan hanyalah di kuliah pengajian. Lebih-lebih lagi, masa seharian semakin suntuk jika hari itu Asy’ akan mengambil kelas luar di sekitar Azhar atau di rumah-rumah negeri untuk mentalaqi kitab. Tahun pertama Asy’ sebagai mahasiswa baru, menyebabkan Asy’ memerlukan lebih banyak masa untuk menyesuaikan diri. Hal inilah yang menyebabkan kekangan masa antara keperluan Asy’ di kuliah dan kehendak untuk menulis bagi mengejar cita-cita. Bercita-cita tinggi itu tidak salah, asalkan kita tidak mengabaikan perkara lain juga. Bagi Asy’ , kedua-duanya adalah cita-cita. Cita-cita sebagai seorang penulis dan cita-cita bagi mendapatkan segulung ijazah, kerana itu akan membuatkan orang tua Asy’ tersenyum. Namun begitu, kekangan masa yang dihadapi setiap hari bukanlah menjadi alasan untuk kita mudah mengalah. Hal ini, menyebabkan kita lebih bijak mencuri masa yang ada. Tidak kiralah masa yang dapat kita luangkan itu hanya cuma sekumit. Akhirnya, tetap juga kita gembira kerana telah berjaya meluangkan masa dengan melakukan perkara yang amat kita sukai. Jadi, menulislah kerana itu bukan sekadar hobi. Anda perlu bijak mengambil peluang yang ada. Menulislah walau bagaimana sekalipun keadaan anda pada ketika itu. Misalnya, ketika anda dalam perjalanan ke kuliah, anda hanya menaiki bas pada setiap hari untuk ke universiti. Anda boleh sahaja menulis ketika berada di dalam bas. Helaian tiket bas selalu menjadi bahan catatan buat anda. Apa yang saya ingin sampaikan di sini adalah, kesungguhan andalah yang akan menjadikan impian anda itu menjadi kenyataan atau hanya sekadar angan-angan.


# Cara Anda Menulis

          Bagi Asy’ sendiri, Asy’ lebih gemar munulis pada halaman-halaman kertas, berbanding menaip di ‘keyboard’ computer. Hal ini kerana ianya lebih menjimatkan masa disebabkan penggunaan komputer memerlukan lebih banyak persediaan. Lainlah jika kita di rumah, kita bebas untuk bergerak. Yealah!! Bukannya sepenuh masa kita dapat peluang untuk menghadap skrin komputer pada setiap hari. Walaupun ada yang mengatakan ianya lebih memudahkan bagi penyimpanan data. Akan tetapi, kita juga diancam risiko data-data yang dikumpul mengenai karya kita boleh saja hilang dalam sekelip mata. Bagi Asy’ , lebih suka kepada penulisan tangan kerana ianya tetap menjadi suatu keunikan walaupun akan dianggap ketinggalan sebagai seorang penulis moden. Karya-karya kita yang dikumpul juga selamat disimpan dalam simpanan kita berbanding mudah dihapus oleh virus atau risiko berlaku kesilapan teknikal. Jika Asy’ inginkan dalam bentuk draf mudah saja ditaip ke dalam komputer atau scan sahaja, mudahkan. Cara apa yang digunakan untuk menulis bukanlah menjadi suatu perkara yang penting. Asalkan kita dapat menulis dan karya kita siap dengan kehendak kita pun sudah cukup. Mengenai cara anda menulis banyak bergantung kepada keselesaan dan gaya hidup anda juga sebenarnya. Terpulanglah mengikut kehendak dan pendapat anda sendiri.


# Tindakan Dari Anda

          Berapa banyak pengetahuan yang anda miliki tidak berapa penting. Apa yang penting ialah mengambil tindakan. Anda tidak akan menjadi penulis jika tidak melakukan apa-apa perubahan terhadap diri anda. Tindakan merupakan tindak balas setelah anda faham tentang sesuatu perkara. Jadi, lakukanlah tindakan mengikut kefahaman anda sendiri. Keluarkan apa yang bermain di fikiran anda. Apa yang anda perlu buat ialah MENULIS. Pengetahuan itu adalah kuasa. Tetapi kuasa sebenar ialah TINDAKAN. Dengan hanya duduk berangan-angan, cita-cita anda sebagai seorang PENULIS tidak akan berhasil. Akhirnya, karya yang anda impikan itu tidak akan pernah menjelma sepanjang hidup anda.

Kadang-kadang, kita tidak boleh berfikir terlalu banyak. Ikut gerak hati dan yakinlah semuanya akan menjadi baik. Hanya satu rahsia untuk maju ke hadapan iaitu memulakan langkah.

Dua langkah penting yang saya mahu anda ingat ialah;
* Buat keputusan untuk menjadi penulis
* Bertindak dengan mula menulis

Bukannya banyak sampai 10 langkah yang saya berikan. Hanya ada dua langkah sahaja. BUAT KEPUTUSAN dan BERTINDAK! Ayuh, bangun dan MULA MENULIS. Berhenti berangan-angan. MENULISLAH IKUT KATA HATI ANDA.






sebenarnya, rasa janggal untuk menggelarkan diri ini sebagai Asy' ,
itu saja nak cakap... hehe.. (''__'')

Tiada ulasan: