Ahad, 15 Mac 2015

PERGINYA MURABBI UMMAH (TGNA)


Assalamualaikum…





Wahai anakku,

Janganlah engkau sedih atas kematian, kerana kita tidak akan mampu mengembalikan kehidupan jasad. Hebatnya seseorang tokoh itu bilamana ilmu dan petunjuknya tetap hidup walau jasadnya telah musnah.

Kematian itu wahai anakku hanyalah perpisahan antara roh dan jasad, kerana alam barzakh memerlukan perpindahan ini untuk memasukinya. Lalu ia adalah kegembiraan bagi orang yang beriman dan kesedihan serta petaka bagi orang yang kufur.

Wahai anakku,

Bilamana kamu lahir, hanya kamu yang menangis sedang yang lain semua gembira. Namun, bilamana seorang mukmin itu mati, ia akan gembira dan yang tinggal pula akan menangis.

Kita tidak menangisi kematian tetapi kita tangisi kehilangan sementara. Kerana orang mukmin akan pasti bertemu nanti di alam barzakh dan alam akhirat.

Wahai anakku,

Andainya engkau merindui dan menyayanginya, peliharalah amalanmu nanti engkau akan dapat bersama dengannya di alam akhirat. Sebagaimana kita merindui Rasulullah (SAW), kerana kita tidak sempat bertemu dengannya di alam ini.

In Sha Allah… akan bersamanya di alam berzakh dan syurga kelak, andai kita dirahmati Allah dengan ketaatan kepada-Nya.

Wahai anakku,

Perjuangan ini mesti disambung dan diteruskan. Kitalah penyambung warisan ini. Bangunlah dari kesedihan dan ratapan ini. Kerana esok mungkin giliran kita pula menemui ilahi.





Coretan Sayu 12 Februari

Tugasnya di dunia sudah selesai,

Ke misi seterusnya, untuk kekal di alam sana.

Damailah duhai ayahnda Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Tiada siapa mampu menyekat air tadahan mata ini dari mengalir pergi, kau guru, ayah dan murabbi kami.

Bagaikan tidak percaya ia kini jadi kenangan. Hanya setakat ini jodoh, detik kita bersama.

Kepemergian yang ditangisi, kau daie kesayangan rakyat. Pergilah damai dan abadi disana, akan kami gembirakan keluarga dan sahabatmu yang masih berbaki di dunia. Akan kami cuba sehabis baik, meneruskan hajat dan cita-citamu.

Tuan Guru, akan kami jaga sahabat karibmu,
Tuan Guru Abdul Hadi juga, Tuan Guru Haron Din al-Hafiz, mereka pengganti kami tatkala kami rindu padamu. Akan kami pacu jemaah ini mendepani segala cabaran, patah tumbuh hilang berganti.

Moga Allah ganti air mata ini dengan kemenangan di bawah panji bulan purnama.

Tuan Guru, kami akan sambung perjuanganmu.

Wahai Allah aku mencintainya kerana-Mu.
Damailah ayahnda disana, bertemu Tuhan yang Esa.
Berkati dan rahmatilah Dia.

Pada hari mulia penuh keberkatan.

Tiada ulasan: